.

Zondagmorgenbijeenkomst 10 juli

Verslag zondagmorgenbijeenkomst 10 juli.

Deze morgen was niet zo druk bezocht als normaal, er zijn ook mensen met vakantie. Niet te min waren er toch 12 bomen aanwezig, die de leden hadden meegebracht. Waar zij zelf geen goede raad mee wisten. Enige mentoren werden verzocht om te helpen met raad en daad, Vooraf werden er nog enige actuele zaken besproken voor de tentoonstelling. Deze zal plaats vinden op 28 augustus 2022. In de Greswaren in Reuver. Er is voor 50 bomen een plek gereserveerd. Wij hopen dat iedereen EEN boom meebrengt om op de tentoonstelling te plaatsen. Zodat dit voor iedereen een leuke dag zal worden. Zij die geen boom hebben mogen ook een mooie kijksteen plaatsen op de tentoonstelling. Chris Fabre had een Ceder, Atlantica Glauca oftewel een (Libanon Ceder) meegenomen, waar hij zijn verhaal bij wilde vertellen. Chris had de boom bij Jacobs gekocht in het tuincentrum, toen hij daar met enige ledeneen kleine tentoonstelling had geplaatst. Hij ging er mee naar de kassa, de boom was 2,50 meter hoog. Chris zei tegen de kassajuffrouw: Als ik er hier ter plekke 2 meter afzaag, Wat kost hij dan? De kassajuffrouw keek Chris verbaasd aan! Maar Chris zaagde de boom ter plekke af en gaf het bovenstuk aan de kassajuffrouw en betaalde de boom. Thuis verpotte Chris de boom, maar in het voorjaar dacht Chris, wat gebeurt er met mijn boom?? De jonge knoppen waren uitgelopen en ingedroogd. Later bleek dat de Ceder zo reageerde op de verpotting en wortel snoei. Maar de boom herstelde zich en begon te groeien. In 2006 heeft de boom op een tentoonstelling in België gestaan. Hij was toen nog niet zo goed ontwikkeld als nu, in de loop der tijd zijn er meerder takken verwijderd Dus let wel op dat een Ceder niet graag heeft dat men de wortel snoeit. De boom heeft aan een zijde nog een lege ruimte, Chris hoopt deze nog op te vullen in de toekomst. Hierna werd door de mentoren met de leden gewerkt aan de meegebrachte bomen. Vooraf werd er over en weer veel gesproken over de bomen, er kwamen meerdere opties voorbij. Uit al deze opties werd gekozen voor de beste. Zodat de boom in de toekomst een mooie bonsai waardige boom zal opleveren, waar men met plezier naar kan kijken, dit natuurlijk in goede overleg met de boomeigenaar. Na de vormgeving werden alle bomen besproken en van commentaar voorzien, tot ieders tevredenheid. Jammer genoeg konden niet alle bomen worden gevormd door tijdgebrek. Maar het was toch weer een leerzame en leuke morgen voor iedereen.

Met vriendelijk groet,

Piet Verstegen